08 September 2009

The most common tree....

I söndags tog jag mig en liten promenad i mitt närområde....fram tills dess så hade jag bara kommit hem för att sova. Så jag tyckte att det var dags att få lite koll på läget i min omgivning. Det var 25-30 grader varmt så den lilla promenaden tog lite längre än vad jag hade tänkt. På hemvägen fastnade jag dessutom på Sobeys, mataffären som är öppen 24 timmar om dygnet....en underbar lyx.
På min promenix så insåg jag att det man mest förknippar med Kanada, nämligen lönnlövet och då även trädet som lövet sitter på , fanns överallt. Utmed alla gator, i alla trädgårdar, ja överallt....så konstaterat är att lönn är the most common tree....at least in Waterloo.
Coming up: the most common animal....have a guess....(det vanligaste djuret,vad tror du?)
Imorn åker jag på en 3 dagars camping tur ut i den Kanadensiska bushen...ska bli så kul!
Bushen är lika med ingen mobil och inget internet.....men misströsta inte på lördag är jag tillbaka med allt det roliga som hände på campingen.
(det kommer även mer bilder from my neiborhood)

3 comments:

  1. Hej Anna! Du får vara med om mycket äventyr kul! På lördag ska vi hämta våra kattungar som ska heta Alice och Tilda. Ha det så bra vi saknar dig! Kram från Maria

    ReplyDelete
  2. Kommer du ihåg vad jag lärde dig på luffen? Plataner ser ut som lönnar men har en karaktäristisk avskavd bark. Du trodde dom var lönnar minns jag, fast dom var Plataner. Jag var så stolt över att jag kunde lära dig nåt om naturen ;)
    Lönnens latinska namn Acer Platanoides kommer dessutom från att den är lik platanen.

    ReplyDelete
  3. Är det så illa Sara att jag än en gång har förväxlat lönnar med plataner?
    Jag minns att pratade om det förra sommaren men jag har verkligen inget minna av skillnaden mellan dem båda....

    ReplyDelete