01 March 2010

Dyngkåt och hur helig som helst

Jag visste att Mia Skäringer skulle vara rolig och jag anade att hon skulle få mig att gråta av skratt. Jag hade på känn att människan skulle få mig att säga "Neeeej, fy, men usch" åt hennes snuskiga skämt och jag hoppades på att Tabita och Gulletussan skulle få varsin minut. Så blev det!Men däremot hade jag aldrig kunnat tro att hon skulle få mig att gråta eller att hon på ett självironiskt sätt skulle dra skämt om sånt som ingen riktigt vågar att skratta åt. Mia Skäringers föreställning "Dyngkåt och hur helig som helst" överraskade mig och bjöd på en känslostorm jag aldrig kunnat ana. Den var så utlämnande och modig, så vacker och så ful, så rolig och så hemsk. Föreställningens tema var att hon hade skrivit sitt livsmanus och planerat hur allting skulle bli genom hennes liv men att den fula verkligenheten, som hon kallade den, inte blev som hon tänkt sig.
Hon kom in i den här bikinin som hon hade köpt som 20-åring och då hade hon inte planerat att hennes kropp skulle se ut så här när hon blev 40. Hon berättade om hur hon ska förklara för sin dotter varför hon ska göra en magoperation. Då tog hon på sin dallriga mage och sen på tuttarna och sa "Att ta från de rika och ge till de fattiga. Det är återvinning och för miljöns skull. Så att inte isbjörnarna ska dö, det är därför som mamma ska operera om magen.":)
Hon sjöng helt underbart fint. Flera av låtarna hade hennes sambo(killen som spelar piano) gjort.
Tabita.....en självklar gäst. Hon hade utläggningar om hur det "lyckliga folket" som snurrade in sina hus i altaner och byggde trädäck äna ner te bankomaten gjorde det för att de inte hade nått sexliv. "Bygger de mycke då ligger de inte, de vet än"


En ny, mycket pinsam, karaktär. Ann-Marie, som precis hade gjort en makeover på Go`kväll. Den nya glansiga dräkten, med byxor som skar in, den fräcka frisyren och den glittriga sjalen skulle göra hennes liv nytt och lite crazy.....

Gulletussan
Tack för en underbar show!

No comments:

Post a Comment