13 March 2010

Lite tankar om persienner

Persienner....konstig sak att ägna tankar åt kanske man kan tycka, men idag har de påverkat mig på ett sätt som fått mig att tänka på dem mer än en gång. Jag bestämde tidigt i veckan att lördag morgon skulle vara den morgon då jag skulle vakna utvilad av mig själv och känna mig pigg. Så blev inte fallet då solen gjorde hela mitt rum ljust redan innan vid 8, och då är inte jag pigg(jag skulle vakna vid 9 var min plan)Jag tittade irriterat upp och insåg att alltihop var mina persienners fel....de orkade inte stå emot, de pallade inte solstrålarna, de vek ner sig och svek mig. Jag lyckades på något konstigt vänster somna om,eller jag drog täcket över huvudet och vaknade sedan 18 minuter över 9 och kände mig föhållandevis pigg. Irritationen mot mina persienner var som bortlåst tills att jag tog mig närmare mitt förnster för att vinkla på de små liven och upptäckte.....damm, damm i massor. Så mycket att täcket av damm gjorde persiennerna alldeles svart....fy. Nu kanske ni undrar: "men hade hon inte sett det tidigare, som typ dagen innan då hon vinklade på dem" På den frågan kan jag svara JA. Jag har mycket väl lagt märke till detta damm tidigare men på något sätt förnekat det, inte riktigt velat ta tag i det. Men nu när dagen redan börjat i irritationens tecken mot just dessa dammbeklädda så kallade persienner så kunde den ju lika gärna fortsätta på samma sätt.

När jag sen ett par timmar senare stod där och torkade min persienner så insåg jag att det här med att göra rent persienner har blivit lite av mitt öde. Och då tänker jag på sådana som har haft just ett täcka av damm och smuts som givit dem lite av en annan färg än vad de egentligen har. Så komiskt att kunan tänka tillbaka på dagar då jag har funnit mig i exakt likadana situationer som den jag för tillfället stod i, jag menar göra rent snuskigt smutsiga persienner gör man ju inte varje dag. Senaste var i mitt rum i Waterloo, Canada och innan det i ett hus i Australien och sen nu i Karlstad. Färgen som vattnet i min lilla skurhink fick tyder ju på att dessa persienner knappt minns sitt liv som rena och fina....svart, det blev svart vattnet. Dammet har alltså landat där långt innan jag flyttat in och männsikan innan mig ignorerat det mycket längre än vad jag gjorde. Fy skäms att lämna ett rum på detta sätt, blä!
Nu sitter jag här och inser att mina persienner knappt fyller någon funktion och att de under denna dag har gjort min händer mer torra och nariga än vad de var innan. Tacka vet jag rullgardiner, träpersienner eller vad fasen som helst som håller mitt rum mörkt de mornar då jag ska ha sovmorgon!

No comments:

Post a Comment