28 March 2010

Våfflans dag

Tänk va tok runda vi skulle bli om alla kakor, bakverk och andra godsaker hade sin egen dag så som våfflan och kanelbullen har. För på något sätt så är det oavsätt viktminskningsprogram eller dieter nära på legitimt att äta godsaker om de har sin egen dag. Om alla svenskar äter våfflor eller inte intresserar inte mig så mycket där emot blir jag ju nyfiken så att jag kan spricka över varför vi egentligen har en våffeldag. Utav alla härliga godsaker där ute så fick just våfflan sin egen dag....hur, var, när och varför undrar då jag.
Jo våffeldagen är samma dag som Jungfru Marie bebådelsedagen, den 25 mars vilket är exakt 9 månader före Jesu födelse. Alltså den dagen då Maria blev på smällen, eller vad man nu kallar det då Gud planterar ett barn i en kvinnas mage. Så av tradition har man sedan 500 år efter Kristi födelse firat den dagen då Jesus blev till. Maria har förr även kallats "Vår fru" och Marie bebådelsedagen har därför också haft namnet Vårfrudagen. Att våffeldagen sedan har uppkommit tror man helt enkelt beror på ett hörfel, "Vår fru" kan lätt bli "våffel" och där med en dag i våfflans tecken. Tänk att ett hörfel kan göra så gott:)

Jag åt i alla fall en eller par våfflor på våffeldagen....mums.

1 comment:

  1. Klart att våfflan ska ha en egen dag, då får vi ännu mer anledning att äta. Elin och Phlip har varit hos din pappa och mamma för att kolla läget i påsk. Måste se att de är hemma *ler*
    Kram Lotta.

    ReplyDelete