16 October 2009

Igår Tyskland, idag Afrika och imorn ska jag bara vara hemma

Igår förstår ni var jag på Världens nästa största Octoberfest, det är ju lustigt att en Europe ska behöva åka till Kanada för att uppleva nåt så Europeiskt. Kitchenere är vida känt för att just vara den stad som anordnar Världens näst största Octoberfest. Det är lätt att kli sig i huvudet och under hur i hela fridens namn det gick till så här kommer nu ett stycke Kanadensisk histora. Håll till godo:)
Kitchener hette fram till 1916 Berlin av den enkla anledningen att här bodde så många tysktalande. Men när Kanada gick in i första världskriget så kändes det inte bra att ha en stad som hette Berlin så då bytte staden namn till Kitchener efter Lord Kitchener, Storbritainiens dåvarande militärminister. Men bara för att man byter namn på en stad så försvinner inte alla människor och helst inte deras kultur. Tyskarna stannade och etablerade sin Octoberfest allt starkare.

Mitt nästa mission är att ta reda på varför Waterloo heter Waterloo......fortsättning följer.....

För att återgå till Octoberfest firandet så var här igår en av veckans största fester. Ett riktigt Oompa band(självklart tysk-och engelsktalande)spelade glad musik, alla hade tjusiga färgglada hattar på sig och vi ingången fick alla varsin ölmugg......stämningen var helt enklet på topp!
Nordlund i sin tjusiga hatt.


Bingermans hette stället som anordnade hela kalaset

Skyltar på tyska

Det tokiga bandet
De gamla gubbarna i bandet roade sig ungefär var 30 minut med att stå på händer samtidigt som de svepte en öl.....ingen gör det som tyskarna.
Ikväll ska jag inta Afrikas savanner utklädd till en Zebra. Om det inte blir succe så vet jag inte vad. Jag ska inte hela vägen till Afrika utan bara på en födelsedagsfest med tema animal....och den som inte klär ut sig kommer inte in.Jag tycker att det ska bli jättekul!
Trevlig Helg!

2 comments:

  1. Vad tjusig du är i hatt!! Här är det riktigt ruskväder i dag regn och nordlig vind! Vi sitter inne och myser! Kram från Maria

    ReplyDelete
  2. Oompa Lomper (eller nått i den stilen) finns ju med i Kalle och chokladfabriken. Lite roligt om de gubbarna kommit och underhållit er.
    Jag läser VARJE inlägg, men är kass på att kommentera eftersom jag hela tiden stöter på problem...
    PUSSKRAM
    Pearl

    ReplyDelete