05 October 2009

Angående det lilla missödet härom veckan

Jag har försökt att lämna detta bakom mig...men frågorna kring hur det lilla lag-äventyret slutade har fått mig att förstå att ni inte kommer ge er förens ni fått veta hur det hela slutade, så...I torsdags steg jag och Andrew upp extra tidigt för att ta oss till the court house at 9 am sharp(så stod det på den lilla lappen, prick kl. 9)Kl. 8.50 am klev vi in på The court house. Jag anmälde mig i receptionen och sen var det bara att gå in i rättssal nummer 1. Om jag säger att 90% av alla de andra som satt där inne var studenter så överdriver jag inte....
I rummet fanns även ett par poliser, en domare och en domarassistens. Alla blev uppkallade i tur och ordning och fick börja med att säga sitt namn, vilket följdes av att de läste upp vad man var anklag för. Man fick förklara sig själv skyldig eller oskyldig....och det kändes lite sent att börja slingra sig i det läget. Sedan följde 4 väldigt formella frågor som alla smarta människor svarar JA på. (frågor om man är medveten om sina rättigheter och vad domaren och rätten kan göra för än o.s.v.) Efter det ville domaren i stort sätt veta varför man var där för att få avgiften minskad eller sista betalnings datum senarelagt. Så de flesta var skuldbelagda studenter som lovade att aldrig göra om samma dumma grej igen och genast var de alla nere på hälften av den ursprungliga avgiften.
Så plötsligt var det min tur...jag uttalade mitt namn perfekt enligt det engelska fonetiska sytemet´och jag svarade JA på JA frågorna.
Nästa fråga löd: Är du student miss Nordlund?
Svar: Yes sir, utbytesstudent.
Fråga nr. 2: Från vilket land?
Svar nr. 2: Från Sverige sir.
Fråga nr. 3: Hur länge har du varit här?
Svar nr. 3: I 4 veckor sir.
(I det här läget ler domaren för första gången sen han kom in i rummet)
So you learned the law the hard way did you?Hahaha(här skrattar han högt)
Yes, svarar jag och ler tillbaka(precis som att jag tyckte att det hela var kul, men jag tror att jag log av respekt för hans status...)
Jag antar att du har studieskulder miss Nordund?forsatte domaren(han ler fortfarande)
Yes, svarade jag.
Då minskar jag din skuld till $50, för visst kommer det här aldrig hända igen?
No sir. Thank you!
...och där var det hela över....

Jag hade varit $65(de lägger på skatt efteråt) rikare men ett par erfarenheter fattigare om detta aldrig hänt, så på nått sätt så är jag lite tacksam. Alla erfarenheter är väl bra erfareheter om man lär av dem, eller hur.....

Ett par notiser från denna bisarra förmiddag:
Nr 1. Att kissa offentligt är svindyrt i Kanada....mycket dyrare än det jag åkte på.
Nr. 2 En kille hade kissat offentligt den 20 augusti och fått en fee och sen hade han gjort det igen den 25 augusti och fått en fee då med....helt underbart komiskt när killen inför domaren skulle lova att det A...L...D...R...I...G skullehända igen.....
Nr. 3 En kille hade lämnat sina föräldrars adress vilket domaren förstod då det var en Toronto adress och frågade då killen om han verkligen ville att de skulle skicka "domen" dit(han hade även han kissat offentligt). Då svarade killen "Ja gör det, de kommer bli stolta över mig"

Ännu en dag i Kanada....vilket äventyr.....

1 comment:

  1. Hej gamla vän....kul att läsa att du har det bra!Jag gillar dina tokiga äventyr

    ReplyDelete