15 November 2010

Undra vad alla över 59 ska kolla på?

Sedan jag började jobba så får jag ganska ofta frågan om jag inte tycker att det är jobbigt att pendla till jobbet, det tar mig ändå en timme att komma dit och sen en timme hem. På hemvägen har man ganska ofta sällskap med någon jobba kompis, om inte så måste jag erkänna att jag på hemvägen kan slumra till lite grann. För då är det lite segt att sitta o skumpa på en buss. Men på dit vägen så tycker jag att det är ganska avkopplande...bara sitta och titta, lyssna på radio eller läsa tidningen. Att läsa tidningen är det jag oftast gör. Tiden det tar för mig att komma till jobbet är perfekt för att hinna läsa igenom Metro. Metro är en helt klockren tidning när man vill ha lite av varje i en lagom dos. Ibland är det roligare och mysiga bilder som jag måste ta kort på och mms till mamma och ibland är det roliga och intressanta artiklar och reportage. Som idag då det var en artikel om hur man ska hitta i TV djungeln. I artikeln berättas om olika kanalers profil, vilka som tittar(kön) och målgrupp. Det som jag fann mest komiskt var hur målgrupperna presenterades. Kanal 5 målgrupp t.ex. är kvinnor och män mellan 15-44. 44? Varför just 44? Vad är det som intresserar 44-åringar och inte 45-åringar? Utav de 15 kanaler som presenteras så är det ingen som har en målgrupp som sträcker sig över 60? Inte för att jag vill hänga ut din ålder mamma( alla vet att du är 27) men du som kund är intressant för dessa kanaler, eller dom har i alla fall inga program som borde intressera dig. Då är både tv4 och tv3 två av dessa 15 kanaler. Det är även märkbart att tv4 guld inte har äldre än 59-åringar i sin målgrupp. Sen kan jag väll inte påstå att jag känner mig chockad över att tv4 sport har män i åldrarna 25-59 i sin målgrupp....undra om det är därför de visar damallsvenskan på den kanalen?

No comments:

Post a Comment