14 November 2010

Det stora lussebaket

Igår bakades det lussebullar i massor och även en pepparkaksdeg som nu ligger och drar till sig, eller vad man nu kallar det när pepparkaksdegen ligger i kylen. Minst en vecka ska den ligga där och dra sig, vänta eller ta det lugnt. Sen ska det bli pepparkakor för hela slanten. Det är faktiskt min livs första pepparkaksdeg, jag har aldrig tidigare gjort en pepparkaksdeg från scratch. Någon gång ska vara den första och jag känner mig riktigt nöjd och stolt över denna bedrift. Jag gjorde den inte helt själv, Clara var till stor hjälp. Man kan säga att vi gjorde den tillsammans, och oj vad trevligt vi hade. Vi knådade, mätte, bakade ut, lyssnade på julmusik, drack glögg och åt pepparkakor. Perfekt stämning och på snudd till helt perfekt resultat, om du frågar oss vill säga:)
Här blir det pepparkaksdeg

Vi kom på en briljanta idén att göra saffrans snurrar med mandelmassa i. Guda gott blev det!

Sen blev det en lång och fin saffransfläta. Clara hade koll på det där med fyrflätor.

En liten bit av resultatet.

No comments:

Post a Comment