02 August 2010

Trött, matt och full....förväntansfull

Första dagen på jobbet är till sin ända. Jag stämplade(det gjorde jag inte men det hade varit lite coolt om de hade haft en stämpel klocka) in kl. 9.00 och stämplade ut kl. 17. Det var en lång dag av så gott som passivt mottagande. För det är mycket vi ska lära oss. Vi är alla nya, på en ny skola, inom ett nytt skolsystem och sen är vi även nya inför varandra. Allt är nytt och 8 timmars sittande och lyssnande är jobbigare än vad det låter. Det är så mycket att ta in, men det är så roligt att lära sig så jag vill kunna ta in allt där, då, på en gång. Då blir man trött och matt och full...
Men sen blir jag även förväntansfull och nyfiken och otålig. Jag vill börja med allt nu, jag vill upptäcka, se och möta. Lokalerna, materialet, barnen, föräldrarna, omgivningen, arbetssättet, förhållningssättet. Men någon har ju sagt att det är inte målet som är det viktiga utan vägen dit och vägen dit kommer att ge mig allt detta.
Sen är jag helhjärtat glad och stolt över den grupp människor som jag, lilla jag, nu ingår i. Olika nationaliteter, olika kön och åldrar. Människor som bär på så mycket erfarenheter både som pedagoger men också som människor. Det vi kan göra tillsammans tror jag kan bli något stort!

No comments:

Post a Comment