19 December 2009

Wilfrid Laurier University

Människan har utvecklat en kultur där vi fotograferarspeciella händelser och oftast glädjefyllda sådana. Väldigt sällan fotograferar vi som privat personer våran vardag eller sorgliga händelser. När jag pratade med min kära vän Hanna Glav för ett par veckor sedan så undrade hon om jag hade tagit några kort på universitet och NEJ det hade jag ju faktist inte. För mycket vardag och för lite speciella tillfällen för att universitetet skulle varit ett självklart offer för min kamera. Men det hade varit galet dumt att åka tillbaka till Sverige utan att föreviga "mitt" Kanadensiska universitet. Universitetet har funnits sedan 1911 och var från början ett universitet under den Lutherska kyrkan, Waterloo Lutheran University. När skolan 1960 blev ett public universirty så skulle det också byta namn. Efter många om och men så fick skolan namnet Wilfrid Laurier University efter Wilfrid Laurier som var Kanadas första fransktalande stadsminister. Det nya namnet var inte speciellt omtyckt då Wilfrid Laurier inte hade någon som helst koppling till skolan, staden eller området. Det spekuleras i att namnet var passande för att skolan skulle kunna behålla initialerna WLU. Förutom mig själv så går här ca. 12 000 studenter.
Skolans symbol: den gyllene höken
Golden Hawk låter mycket bättre insåg jag nu....
Gymmet
Gratis och mycket bra.....
Där har jag tränat minst 2 gånger i veckan

Idrottslagen heter Laurier Golden Hawks

Idrottsbyggnaden där det finns gym, simbassäng och en massa hallar.

Fotbollsplanen
Helt fel säsong att ta kort på den...men men.
Den har konstgräs och har använts fram till december.
Det har varit ständig aktivitet, dag som natt.
Bricker Academic building där jag har haft en lektion vaje vecka.
Stora föreläsningssalar för 200-300 personer.

St. Nicolas Campus.
Där finns det food court, en massa kontor, studentförening och klassrum m.m.
Där finns också the concours där man kan sitta och plugga eller bara ta en kopp kaffe.
I the concours finns en stor öppen yta där det alltid händer något; försäljning, utställningar, temadagar eller uppvisningar.
Den stora matsalen som är öppen från tidig morgon till sen kväll. Där kan man äta allt från frukost till skräpmat. Ganska många elever köper foodplan, vilket innebär att det äter all sin mat där.

I Woods building har jag haft 3 av min 4 kurser.
En av dem var egentligen i Artsbuilding. Men Art och Woods sitter liksom ihop så de räknas som en byggnad tycker jag.
6 våningar med klassrum och kontor.

I Woods building finns också det Internationella kontoret, våran egen lilla plats på universitet. Där jobbar dessa underbara människor som har varit till stor hjälp under terminen.
Snälla som de är så pekar de både på Canada och Sverige, bara för min skull.

Biblioteket. 7 våningar. Där har man pluggat en del, i alla fall väldigt intensivt den sista veckan.

Min lilla plugghörna.
Förutom de byggnader som har visat så finns det säkert ett 10-15 tal till på Campus. Vissa är korridorsboende och andra är skollokaler. För mig är detta ett stort Campus men med Kanadensika mått mätt så är det litet.

2 comments:

  1. Hej min vän! Vad skönt att skolan är slut och att du får några lediga dagar!! Jag är också ledig nu, ska vi klä granen, köpa de sista julklapparna, vara ute i snön, mysa och fika! Vi hade vår julkonsert i fredags och det var verkligen roligt så nu är julstämningen på plats! Vi längtar efter att du ska komma hem och vi kan väl kolla i mellandagarna eller efter nyår om vi kan få till en middag. Må så gott! Stor julkram från Maria

    ReplyDelete
  2. Nu längtar vi att du ska komma hem. Jag vill se glada Anna komma på vägen med Simba.Det vore kul om vi kunde grilla och pulka i vinter..nu när vi bor så nära. Välkommen hem...här är otroligt vackert med alla snö och frost. God Jul.
    Kram Lotta

    ReplyDelete