29 April 2012

Jag som pilot....

I torsdags var vi på Vetenskapsfestivalen och Aerosueum med min klass. Där fick vi göra ett förenklat pilottest och sedan provsitta en massa olika flygplan och helikoptrar. En häftig och rolig upplevelse. Jag klarade "pilottestet" men insåg ganska snart där jag satt mig i ett gammalt JAS plan att det här med att bli stridspilot där är nog inget för mig i alla fall. Det var alldeles för trångt och instängt att sitta på pilotens plats och så mycket olika knappar och spakar att hålla reda på. Jag nöjde mig med en liten provsittning. 

Aeroseuem ligger 35 meter under marken och detta hemliga rum byggdes upp som en bunker för stridsflygplan samt som en räddning för en massa människor om ett tredje världskrig skulle bryta ut. Under senare delen av 40-talet satt det här, dygnet runt, minst en pilot redo att ge sig ut i strid. Han satt i sitt stridsplan och inväntade order. Om order hade kommit så hade en tryckt på en knapp som hade öppnat den 90 ton tunga porten som skiljde honom och planet från den fria luften ovan mark. Så redo var Sverige på ett tredje världskrig.

No comments:

Post a Comment