17 April 2012

På musjakt

När vi i påskas kom hem från en långpromenad fann vi våran katt lekandes med en liten mus. Men musen var smart och sprang och gömde sig i en buskarna som vi har i trädgården. I detta ögonblick så fick även Zimba syn på den lilla stackaren och snart hade musen två jaktlystna rovdjur efter sig. Men ibland är det bra att vara liten och inte så bra att vara lite större, för varken katten eller hunden tog sig in till mitten av busken där den vettskrämda lilla musen satt.
Men att de försökte. Runt denna buske vandrade de. De försökte trycka sig in eller bara nå musen med en tass. Men icke, musen satt säkert.

Tillslut gav de upp, eller om de bara lurades lite och gick ifrån busken. Då såg den livrädda musen sin chans och kastade sig ut. Men choken gjorde den som förstelnad och så blev den sittande mitt i snön. Då kunde jag inte längre bara se på. Jag klev in och lekte räddande ängel. Jag föste bort katten och hunden och lyfte med hjälp av ett par pinnar in musen i stenröset precis bredvid.

Men innan jag räddade den lille så hann jag med att ta ett par kort på den. Så himla söt. jag hoppas att den klarade sig bra.

No comments:

Post a Comment