22 April 2012

Är inte fiskar fantastiska

Idag besökte jag och Clara Sjöfartsmuseet och vi fastnade lite i akvariedelen. Det är så fridfullt att titta på fiskar. Inte alla fiskar för andra fiskar är ganska skräckinjagande och ger då inte heller en fridfull känsla. 
När jag var där kom jag att tänka på något som jag hörde på radioprogrammet "Christer" för ett tag sedan. De pratade om musslor och om hur de byter kön. Först har musslan ett kön och efter ett år byter den till det andra könet och sen efter ännu ett år kan den byta kön som den vill. Detta för att musslor är ganska orörliga och för att de ska kunna föröka sig behöver de kunna para sig med den musslan som ligger närmast. Praktiskt och fascinerande.  
 Fantastiska sjöhästar. Jag blir helt förtrollad av att titta på dem; hur de rör sig.
 Undra om man kan ha kroppskontroll med så många armar.
 Så vackra färger.
 Claras nya kompisar. Killarna som simmar med huvudet neråt.
Nej men kolla! Fiskarna har en discokula:) 

No comments:

Post a Comment