19 December 2010

Nya sanningar

Mina fredagar må vara mer energikrävande och kompetensprövande än mina andra arbetsdagar men de är också helt fantastiska och så givande utifrån hur barnen ger och delar med sig av sina tankar. Fram till fredagen så möttes jag av kommentarer som "Det var inget bra att du var sjuk i fredags Anna. Du kommer väll nu denna fredagen? Lova att du inte blir sjuk den här fredagen me. Du ska inte vara sjuk på fredag va? Det blir skönt att du kommer som vanligt den här veckan." Att få höra sådana kommentarer gör ju bara att man längtar till fredagen, av helt andra anledningar än att det är sista arbetsdagen för den veckan. Fredagsmorgonen började med att barnen fick träna på sångerna till julföreställningen. Bara det var en fröjd. Med säkerhet och närvaro framförde de sånger på alla möjliga språk.

Sen när vi har uppropet så följer den här konversationen: Jag läser upp allas namn och när vi kommer till en pojke som heter Simon så frågar jag var han är då han är frånvarande. D räcker upp handen och berättar att hans pappa har kört Simon och hans familj till flygplatsen kvällen innan för de är i Thailand. Då räcker G upp handen och säger: Det var nog för att Simons mamma och pappa hade druckit rödvin. Hahaha...ja så var det nog säkert:)

No comments:

Post a Comment