29 December 2010

Lite politik så här i mellandagarna

Att diskutera är ett av mina största intressen tror jag. Inte för att skryta men jag tycker ändå att jag är en person som kan prata för mig och det jag tror på. Men det finns ett par saker som jag faller på:
  • Ordförråd. Mitt ordförråd är lite begränsat. Jag skulle vilja ha ett par hundra(ok kanske inte riktigt så många, men man kan väll få önska) ord till som jag kände mig bekväm nog att använda mig av.
  • Känslor. Jag blir lite för känslomässig då jag diskuterar ämnen som jag verkligen brinner för och när jag tycker att mina motståndare enbart är själviska. Avsaknad av empati och egoism kan verkligen göra mig ledsen, och då blir jag inget bra på att diskutera.
Sen var det något mer som jag tänkte på men de glömde jag nu. I alla fall...mitt intresse för att diskutera och hävda min åsikt har gjort att pappa och mamma alltid sagt att jag borde bli politiker. Men fy vilket hyckleri. Jag vill verkligen inte bli politiker men politik är även detta något som intresserar mig. Jag gillar att följa debatter och höra vad andra mycket klokare människor har för diskussionsinlägg. Och jag gillar att tänka till vad jag egentligen tycker i olika frågor. Att läsa olika krönikor är lite av en favorit och jag gör det så ofta jag kan. Igår och idag hittade jag två krönikor som jag bara måste nämna här.

Den igår var skriven av Göran Greider, krönikör i Metro eller han har en kolumn då och då. Hans överskrift var: "Privat överflöd och offentlig armod". Den finns att läsa på webben men jag måste bara få citera ett par slående rader.
Vi är sedan flera regeringar tillbaka - inte bara de borgerliga - på väg att skattesänka oss ut ur de bästa sidorna av det moderna samhället. Somliga av dem jag hört klaga högst över tågkaoset är de som röstat fram regeringar som premierar det privata överflödet och det offentliga armodet. De borde hålla käften.

Krönikan idag var skriven av Martin Ezpeleta som skriver på Aftonbladet. Hans krönika handlade om hur Sverigedemokraterna skrämmer små barn. Mycket läsvärd. Här finner du den.

No comments:

Post a Comment