03 December 2010

Barn diskuterar

Jag gillar mina småttingar som jag har på förskolan, de förgyller verkligen mina dagar. Men sen finns det en fantastisk charm i de lite äldre barnen som jag undervisar på fredagar. De är mellan 6-8 år gamla och det är alla deras frågor, funderingar och diskussioner som är så underbara.
Idag vid lunchen så satt jag och lyssnade på två pojkar som pratade om hur bra det är att dricka mjölk. Det lät nått sånt här:
V: Mjölk är bra för benen.
S: mmmm fast mjölk är bra för hela kroppen.
Här pekar V ner på benen och säger: Nej mjölk är bra för benen!
Här känner jag att jag måste ingripa innan det blir pajkastning av det hela.
Mjölk kanske är bra för kroppens alla ben, säger jag.
Killarna tittar på mig som om jag vore så dum att jag trodde att vi hade flera ben som en ko eller en spindel. Men sen går ljuset upp för dem och V säger:
"Jaha alla ben inne i kroppen."
S "ja och då blir det ju bra för hela kroppen"

No comments:

Post a Comment