20 December 2010

Kan man beställa förvarningar

Vad är egentligen bäst med julen, själva julafton eller tiden fram till julafton? När man går in i twenty something åldern och inte längre toklängtar efter den minut då tomten knackar på dörren så kan jag känna att julaftonens glorifiering gentemot de andra dagarna blir lite svagare. Julafton är julafton och jag skulle inte vilja ha den dagen på något annat sätt än så som den är, men jag känner att jag mer och mer uppskattar tiden fram till jul. Nog för att december kräver lite extra av än så känner jag ingen stress, jag känner mer att det finns mycket att njuta av. Mycket som är tilltalande och mysigt. Nu behöver jag heller inte laga mat till 10 personer, köpa julklappar till 3 bortskämda barn, städa ett stort hus och skriva 52 julkort....för då kanske man känner sig stressad. Men då jag saknar all denna press så känner jag att december är en väldigt njutbar, fin och trevlig månad. Detta år hade det dock varit gött med någon form av förvarning, kanske via post eller e-mail. Jag är nämligen inte riktigt med på att det är julveckan, jag hade verkligen behövt en förvarning.Mitt fjärde ljus är tänt men jag har lite svårt att fatta att det är dan före dan före dan före dan före dopparedan. Inte så att jag känner att det är ett problem, julen är välkommen med extra ledighet och mer tid för vänner och familj. Men jag känner mig inte riktigt färdig med december och allt vad det innebär. Jag hade kunna tänkt mig ett par flaskor glögg till, mer grötfrukost, någon mer julmarknad och så lite mer skumtomtar. Det känns grymt att behöva vänta ett helt år på allt detta....så om ni ursäktar mig så ska jag göra mitt yttersta för att fylla dessa lite halvfulla kvoter.

1 comment: