27 January 2011

Varför ändra?

Nu kommer jag låta gammalmodig, tantig och lillgammal på en och samma gång. Men må så vara för detta måste bli sagt. När man jobbar som lärare så hamnar mer än ofta i situationer där eleverna besitter kunskap som inte jag har en susning om. Att det då uppstår en lärsituation då de får lära mig någonting finner jag fantastisk, jag har kunskap att lära dem och de kunskap att lär mig. Sen ibland hamnar jag i situationer då min kunskap inte stämmer överens med den kunskap som mina elever har. Några av de här gångerna så har det visat sig att min kunskap är gammal, förbi, pasé.
"Men Anna, Pluto är ingen planet längre, utan en dvärgplanet."
"Nej den världsdelen heter inte Australien, det är landet. Världsdelen heter Oceanien."
Jag " Jag är vädur, vad är ni för stjärntecken?"
Barn " Men är du säker på att du är vädur? Dom har bytt och ändrat om nu så du kanske är något annat nu"
H J Ä L P M I G! All min kunskap vilar på en skör tråd. En tråd som inom kort kommer brista för att förnyelsen och förändringarnas tid bär på annan kunskap.
Nej vars, så illa är det inte. Jag har inget emot de här förändringarna, det tar bara ett tag att lära sig det nya när det gamla sitter fastsvettsat. Det där med stjärntecknena tycker jag dock inget vidare om. Jag har alltid varit vädur, jag har en tatuering som är en symbol för väduren. Det hade blivit lite konstigt om jag hade varit lejon eller våg nu.

Men sen har man även börjat ändra på barnsånger. Ni vet den....
"en liten båt blir ofta våt om magen när det stänker...." och sen slutar den med att fiskarna viskar att det finns en skatt på havets botten och att man undrar vem som fått den. Nu vet vi vem som fått den, för det har nämligen kommit till en ny slutvers som går så här:
"Jo det var jag när jag fick dig, för mig så är du skatten. Jo det var jag när jag fick dig för mig så är du skatten och jag blev glad som katten" Jättegullig vers som man bara måste tycka om. Men sen finns det än ändring som jag inte alls gillar. I sången "i ett hus vid skogens slut, liten tomte tittar ut...." så vill haren ha hjälp för att jägaren försöker skjuta den " hjälp ack hjälp ack hjälp du mig annars skjuter jägarn mig" Så går orginalet. Så här går den nya lite förfinade versionen "hjälp ack hjälp ack hjälp du mig annars kramar jägarn mig" VA? Men vilken jägare behöver man fly från för att han vill kramas och varför vore det så farligt om barnen faktiskt fick veta att jägare skjuter djur, även fast att de är små och söta? En skyddad och trygg miljö må vara det bästa men det får inte gå till överdrift för det finns en värld där utanför också och där skjuter jägare harar. Så låt oss ta tillbaka texten och berätta för barnen varför vi skjuter djur istället för att låtsas om att det inte sker.

No comments:

Post a Comment