11 November 2009

Poppy day

Idag är det Poppy day i Canada. Poppy day är ett smeknamn för Remembrance day som inträffar just idag den 11 november. I de flesta av Kanadas provinser så är detta en national holliday(=ledigt) men inte i Ontario där jag bor. Så här jobbar vi på som vanligt.....Remembrance day är en dag då Kanadensarna sörjer och hedrar all de som har dött i krig och då framför allt de i WWI. Där av också datumet då WWI slutade just denna dag 1918. Smeknamnet Poppy day kommer av att blomman valmo(poppy på engelska) är symbolen för Remembrance day. Det har verkligen varit två "poppy veckor" fram till denna dag för alla har en poppy på sin jacka. Blomman har funnits överallt och kostar "en frivillig avgift". Jag hade en men tappade den tyvärr...Till och med den charmiga Charles och hans bedårande Camilla har varit här idag för att delta vid den Canadensiska cermonin. Så lilla Elisabeth fick själv hålla låda på den Brittiska, det måste ju blivit en härlig tillställning. Speciellt med den Kanadensiska cermonin var att i år var första gången som cermonin hölls utan överlevande från WWI. De fyra sista som fanns kvar i livet vid förra årets cermoni dog alla under det gångna året. Generationen som kunde berätta finns inte längre kvar......
Den fina poppy blomman.
Det var dagens samhälls information, jag heter Anna Nordlund och tackar för mig....
....ja eller nästan.Vill bara säga att jag tar långhelg, inte för att jag egentligen har tid med det men det här landet är för underbart för att låta bli. Jag ska med fyra andra tjejer bila till Montreal och Ottawa. Ska bli så himla roligt! Så på återseende efter helgen.
Trevlig Helg!

No comments:

Post a Comment