03 November 2009

My Canadian Halloween

I lördags var det så dags för denna stora dag som alla barn och vi utbytesstudenter längtat så mycket till....H...A...L...L...W...E...E...N! Barnen hade nog koll på att det var ett två dagars event(fredag och lördag)medan vi nybörjare till utbytesstudenter fick skämmas i fredags då vi kom ut på kvällens gator iförda våran vanliga partystass.....ups, hur skulle vi kunna vetat det? Jag gillar inte den amerikaniserade halloween hysterin som de senaste åren nått Sverige. För mig är det ett kommersiellt jippo som bara handlar om konsumption och money, money, money.....Här är det en tradition som barn har växt upp med över generationer. Barnen ser nästan mer fram emot halloween än jul, har Kanadensare berättat för mig. De kreativa momenten att karva ur en pumpa och klä ut sig tilltalar barn, vilket jag till 100% förstår. Att sedan få godis som en liten kompensation för sin möda får mig att tänka på påsk och hur kul var det inte att gå byn runt som påskkärring? Jag gillade det skarpt!

Så jag unnar barn i Sverige att få uppleva denna glädjen, och jag kan mycket väl se mig själv pryda mitt framtida hus(då snackar vi år 2027....)med pumpor. För det är fint, mysigt och färgglatt mitt i den tråkiga hösten. Sen kan jag ju säga att jag gör det på ett Kanadensiskt sätt och INTE på ett Amerikanskt, för det är nog just den faktorn som inte tilltalar mig......

Halloween var roligt även för en 25 årig svenska som år efter år envist sagt NEJ till detta amerikaniserade påfund......RIKTIGT ROLIGT!

Nordlund...
...kvällen till ära iförd en halvt hemma snickrad piratkostym. Jag körde på den lite mer påklädda stilen då de flesta Kanadensiska tjejerna körde på den så gott som avklädda. Jag ville göra det klart och tydligt att jag var new to the game och utlänning(sen var det även för kallt för bara top och trosor:)

No comments:

Post a Comment