09 February 2012

Konsekvenser

Vilket hallå det blev kring Reinfeldts förslag om att gå i pension först vid 75 år. Oavsett om det kommer finnas en valfrihet kring detta eller inte så kan jag förstå att människor blir upprörda, besvikna och oroliga. Så länge de inte har röstat på alliansen så kan jag förstå dem. Men har de godtroget röstat höger eller mitt med tron om att det inte kommer följa konsekvenser av skattesänkningar och utförsäljning av statliga bolag så förstår jag inte hur de kan känna sig chockade. Nu kanske aldrig en höjd pensionsålder varit uppe till debatt som den är nu, men konsekvenserna måste ju komma. Detta är en konsekvens. Detta är alliansens eller kanske bara moderaternas sätt att försörja sitt land. Detta handlar inte om att människor lever längre, detta handlar om att regeringen måste försörja sin stat. Välfärden kostar pengar. En fungerande välfärdsstat kostar pengar. Det har det alltid gjort och det kommer det alltid göra. Jag ser det som att det finns två alternativ: antingen jobbar man till man är 65 år och betalar mer skatt eller så jobbar vi till man är 75 år och betalar mindre skatt. Pengarna måste ju in på något sätt.

Oppositionen vakna! Se er chans att vinna mark och förklara för människor vad som är skillnad på er politik och deras.

No comments:

Post a Comment