05 September 2010

Tradition på Rambergsvallen

När man är och kollar på fotboll på Kopparvallen i Åtvidaberg så är det alltid en farbror som skriker "BRUKET" så högt och tydligt som han bara kan. Och man hör honom. Åtvidaberg är nämligen en gammal traditionell bruksort. När man är och kollar på fotboll på Skogsvallen i Luleå och Luleålaget möter Boden så kändes sångerna om hur mycket bättre Luleålaget är traditionellt förankrade. När jag för ett par veckor sedan besökte Rambergsvallen för att se Häcken möta Elfsborg så insåg jag att det fanns lika mycket tradition där som på alla andra ställen. Det var framförallt en farbror som förmedlade denna traditionella rivalitet gentemot gästlaget. Häcken och Elfsborg hade mötts förut om jag säger så. Han fällde så många roliga kommentarer och jag önskar att jag hade kommit ihåg hälften av dem. Men några fastnade så här följer några smakprov varav den första kändes mest traditionell:
"Kom igen ta i och visa att vi bygger Volvo bilar och inte kläder"
"Inte visste jag att man måste betala för en vänskapsmatch"
"Fint väder, fin plan men var är det fina spelet"
Efter att Häcken i den 90 minuten hade gjort mål retades han:
"Första målet vinner"
Fotbollen var underhållande, och de underbara utropen gjorde bara upplevelsen än bättre!

No comments:

Post a Comment