30 June 2010

Jag är vallon och torsk, vad är du?

När vi vid nått tillfälle satt med uppsatsen så pratade vi om var vi hade våra rötter, var våra släkten ursprungligen kom ifrån. Vi utbytte vad vi visste och dikuterade kring detta. Jag berättade att jag inte har så bra koll på min mammas sida men att jag ganska säkert vet att de har bott i Västra Harg sedan urminnes tider, typ istiden kanske. Men på pappas sida har jag lite koll. Min farmor var född och uppvuxen i Boxholm och hennes släkt sägs vara vallonsläkte. Så därifrån har vi alltså lite Belgisktblod. Farfars mamma var en mörk kvinna som härstammade från Turkiet, och därav lite turkisktblod i våra kroppar. Pappas farfars far var präst i Norge, så därifrån har vi även lite norskt blod. Så vi är en härlig liten Europeiskmix. När jag vid detta tillfälle som jag inledde inlägget med lite kortfattat skulle förklara dessa släktband så sa jag:
Jag är vallon och torsk. Var på mina vänner ganska hysteriskt började skratta, oh så roligt de hade åt min felsägning. Torsk blev liksom en förkortning av norsk och turk, en ganska bra förkotning kan jag tycka. Efter detta tillfälla så haglar fiskskämten kring mig. "Bor vissa av dina släktingar under vatten då eller?" "Är det nån av er som har fått gälar?"Hahaha....oh så kul!Den får jag väl bjuda på!

1 comment: