30 October 2010

Nått nytt för oss nördar

Yes höstens program för oss nördiga typer är nu äntligen här, eller så skulle man kunna säga att jag äntligen har hittat det. Förra veckan drog det igång och det tog mig en knapp vecka att inse att det var Så mycket bättre som skulle göra min höst. Så mycket bättre är ett program där 6 olika artister tolkar varandras låtar. Förre veckan var det allas våran Lasse Berghagen som stod i centrum. Lasse har efter alla år på skansen en mycket speciell plats i mitt hjärta så det blev både skratt och gråt under hans program.I dagens avsnitt så var det Tomas Di Leva som var huvudpersonen. Tycka vad man vill om denna man och jag kan erkänna att jag under många år tyckte att han var enbart koko. Men han är den han är och han är trygg i det och idag beundrar jag istället hans mod, självkänsla och tillit till sig själv och andra. Det var spännande och intressant att höra honom berätta om sin uppväxt och sin karriär och jag fastnade för ett par saker. Lasse Berghagen frågade Tomas om bakgrunden till hans tidigare val av klädsel då han under en period klädde sig liknande en Narr. Om detta valet av kläder hade med Narrens roll som sanningshållare gentemot kungen att göra. På det svarade Tomas: "Om alla tror att man är knäpp eller galen då brukar man få säga vad man vill utan att bli halshuggen"
Tomas berättade att det under 80-talet fanns ett motstånd gentemot honom som artist:
"När vi var på en folkparksturné så fick vi ställa in flera framträdanden för att det haglade stenbumlingar, men det var då jag lärde mig att dansa"

Kolla in Så mycket bättre för tolkningarna är rörande och mycket underhållande.

No comments:

Post a Comment