18 October 2010

På äventyr i Ljungskile....av alla ställen

Nya vecka, nya utmaningar. Inte heller vilka utmaningar som helst. Nej denna veckan inleds med en tre dagars kurs i Äventyrspedagogik i Ljungskile. Äventyrspedagogik är en pedagogik som en professor från Luleå Universitet skapat. Det upplevelse- och samarbetsbaserat lärande som t.ex. kamratövningar och temabaserade sagoäventyr som sker ute i skogen. Förstår ni att jag trivs när jag får lära mig nya pedagogiskametoder och samtidigt vara ute i skogen.
Här på Ljungskile folkhögskola bor och studerar vi fram till onsdag.
Fint, mysigt och mycket god mat.

Vad vore väl skogsäventyr utan dåligt väder. Och vem kan kalla sig äventyrare om man inte kan genomlida 3 timmars kamratövningar i regn, rusk och hårda vindar. Vissa hade väldigt svårt för väderförhållandena. Jag däremot tyckte att det gick fin fint, så jag måste säga att jag har blivit lite härdad för förr kunde dåligt väder verkligen knäcka mig. Mest för att jag frös och blev blöt. Men med ålder kommer erfarenhet. Och min erfarenhet säger mig nu att gummistövlar och regnkläder är bra att ha och inte alls så fula. Min nya dyra 2-skals jacka som jag köpte förra veckan fick verkligen bekänna färg idag. Jackan får högsta betyg för jag känner mig helnöjd med mitt köp.

No comments:

Post a Comment