17 June 2012

Fotbolls EM...

...är som ni vet över för Sveriges del och visst försvinner i och med detta en del av glansen med det hela. Men det finns fortfarande många anledningar kvar för att titta på de återstående matcherna; underhållningen, dramatiken, spännaningen, laginsatser och individuella prestationer. Allt detta som kommer gå till fotbollshistorien, allt detta som gör sporten så underbar.

Ett par notiser från Sveriges match mot England:
Mellberg var kung! Han visade verkligen hur man spelar fotboll med hjärtat. Han gjorde matchens två mest precisa brytningar och även Sveriges två mål. Om han slutar nu så gör han det på toppen. Borde någon försöka övertala honom?

Carrolls kan vara tråkig och osynlig under större delen av en match, men nickmålet han gjorde mot Sverige var så vackert. Vilket häng och vilken kraft han fick i den nicken. Fotbollskonst!

Jag måste erkänna att jag hade lite fel vad gäller Anders Svensson. Jag var väldigt tydlig med att jag inte ville se honom i startelvan mot Ukraina. Jag fick som jag ville och att spekulera i om matchen slutat annorlunda om Svenssons fått starta känns bara dumt. Men sen kan jag inte bortse från att han i matchen mot England tillförde väldigt mycket till laget; ett lugn och stabilitet, rutin och kämparglöd. Han gjorde det väldigt bra och jag höjer hatten för Anders.

Det blir väldigt spännande att se vilka lag som tar sig visare från sina gruppen. Första skrällen kom redan igår då Ryssland som innan matchstart ledde sin grupp missade kvartsfinalen. Ryssland som spelat så övertygande och positivt. Jag var helt övertygad om att Ryssland skulle ta sig långt i detta mästerskap. men icke. Grekland och Tjeckien vidare från grupp A och jag måste säga att jag gläds med Tjeckien som alltid har lite otur då det är dags för stora mästerskap. De förtjänar en medgång. Ikväll hoppas jag att Tyskland tar sig vidare tillsammans med Danmark. Sen tror jag även att Spanien och Krotien går vidare från grupp C tillsammans med England och Frankrike från grupp D. Men det är bara vad jag tror.

Nu hejar vi på Sverige på tisdag så att de kan lämna detta mästerskap med hedern i behåll. Sen till alla er som skriker: Hamrén avgå! Knip igen och ge karl en chans! Glöm inte bort att detta även var hans första mästerskap. Han må ha gjort misstag och fel, men han försöker och att han har en vilja att spela en positiv anfallsfotboll. Så ge honom en chans att utveckla den!

No comments:

Post a Comment