31 March 2012

Borde man läsa

I torsdags när jag var på Mölnlycke bibliotek sprang jag på denna bok. Den stod på en hylla som utstrålade tema "Earth hour". Ännu en bok för att inspirera till ett bättre miljötänk, tänkte jag och plockade upp den. Jag slog upp boken någonstans på mitten och där stod Nr. 58 Stanna hemma. Snacka om rakt på sak. Det stod inte ta bussen, flyg inte eller . Nej det stod verkligen Stanna hemma. I undertexten så förklarade författaren att vi kan borde kunna jobba mer hemma istället för att alltid åka till jobbet. För om alla som kan jobbade hemma en dag i veckan så skulle det minska utsläppen med......(några siffror som jag inte minns)Medan jag stod där och läste så kom en elev fram till mig. Läste titeln på bokens framsida, skrattade till, tittade på mig och sa lite sarkastiskt "Jaha Anna, vill du bli en superhjälte?" Ja det hade ju varit något tänkte jag och slog igen boken. En superhjälte med uppdrag att rädda världen, fast utan att behöva slåss mot övernaturliga, maktlystna muskelberg som kan kasta eld och ändra skepnad. En superhjälte med uppdrag att förmedla sunt förnuft, det vill ajg bli i mitt nästa liv.

No comments:

Post a Comment