27 September 2011

Världens mest underskattade pålägg

Vissa pålägg anses vara vardagliga men ändå goda och smakrika. Andra anses lyxiga, exotiska och för dyra för en vanlig tisdag. En del är regionala eller nationella och andra globala. Många är de som är älskade och världsligt omtyckta. Sen finns det ett pålägg som jag tycker är lite bortglömt och underskattat. Jag kan komma på mig själv komma gående i mataffären och sen plötsligt haja till då jag får syn på det "men gu jag hade nästan glömt att det fanns" tänker jag för mig själv och plockar med ett stort och nostalgiskt leende upp en förpackning. För genast minns jag hur mina barndoms fingrar luktade när jag precis hade dragit bort skinnet och lite försiktigt "tappat" ner det till våran lilla tax som förväntansfullt stod där bredvid min stol. Mamma märkte aldrig att det var Bio, vår hund, som åt upp korvskinnet och inte jag. Ja eller... I vilket fall som helst så växte jag upp på prickig korv mackor och Bio på prickig korv skinnet. Jag tycker fortfarande inte om skinnet, men Bio finns inte längre så nu måste jag äta upp det. Skinn eller inte, prickig korv är ett gott och underskattat pålägg. Det är smakrikt, lyxigt, exotiskt(om man kommer från Peru kanske) men inte så dyrt. Sen har det ett grymt namn. Ett roligt och beskrivande namn som berättar precis vad det är man äter.

1 comment:

  1. Minns även när du hade honung som favorit pålägg:) Kram Sis

    ReplyDelete