06 September 2011

Idag blev jag omvänd

Dagen började på ett allt annat än önskvärt sätt, nämligen med ett tandläkarbesök. Kl. 08:15 skulle jag infinna mig. Då jag är min mors dotter så stod jag utanför tandläkarens port redan vid 07:55. Alldeles på tok för tidigt för att gå in och sätta sig och vänta så då ringde jag till mamma för att lindra min nervositet. 08:05 gick jag in. Sköterskan som tog emot mig verkade jättegullig och stället var fint och kändes trevligt. Man behövde inte ha blå tossor och det luktade in flour, så det kändes bra. När jag väl blev inkallad så möttes jag av den trevligaste, gulligaste och snyggaste tandläkaren ni kan tänka er. Han pratade med mig på ett lugnande sätt. Han berättade, diskuterade, visade, frågade, förklarade och log. Och helt plötsligt kändes inte den där tandläkarstolen så hemsk längre. 60 minuter flög förbi, och under den tiden så önskade jag mig inte bort en endaste gång. Tandläkaren och sköterskan kändes nytänkande med sitt bemötande och arbetssätt, kliniken och utrustningen var fräsch och inte alls skrämmande. Att bara behöva betala 200 kr kände som att vinna på lotto och när min tandläkare frågade mig: "Ska vi kalla dig om ett år?" svarade jag ärligt "Ja jättegärna!" Snacka om att blivit omvänd!
När jag innan tandläkarebesöket pratade med min kära mor så nämnde hon en gammal tandsköterska som hon hade haft då hon var barn. Hon uttryckte sig ungefär så här: "När jag såg den gamla tandsköterska var de nästan te att jag ville ta och köra över na"
Tack gode gud för nya och trevliga tandsköterskor och tandläkare.

No comments:

Post a Comment