13 August 2011

Alltid lär man sig något nytt

Madde och jag tog oss en ordentlig stadspromenad när vi träffades i Stockholm. Vi gick runt hela Skeppsholmen, ut med vattnet förbi Strömkajen och Skeppsbron, upp för backen vid slottet och sen in i gamla stan. På våran stros upptäckte vi ett par roliga och intressanta saker:

Skeppsholmens båtar får sin post här. Vi funderade på det när vi gick och tittade på alla husbåtar som låg där. Just hur de människorna lever sitt liv rent praktiskt. Och med posten verkar de ju funka som det gör för vanliga Svenssona. Visst är postlådekonstruktionen lite fin.

Att i en av väggarna på Stortorget sitter det en kanonkul. Det var Madde som pekade och sa "ser du kanonkulan?" Men herregud, en kanonkula mitt i en vägg. Nyfiken som jag är var jag tvungen att forska vidare på ämnet; hur hade den hamnat just där och mest spännande varför?
Det verkar finnas en hel hög med små historier om just denna kanonkulan och dess avsikter. Den mest berättade utspelade sig i samband med Stockholmsblodbad 1520 och att kulan var tänkt att träffa Kristian Tyran som stod och tittade ut i en fönster precis bredvid där kulan träffade. Kulan har vid ett senare tillfälle murats in i det nyrenoverade huset. Johan Elers som gjorde den här nyrenoveringen av huset ansåg att kulan skulle sitta där den så länge hade suttit och att man skulle visa den aktning.

Efter den långa promenaden tog vi oss en iskaffe på en supermysig innegård vid Stortorget. En innergård jag inte hade en aning om att den fanns.
Nya underbara lärdomar!

No comments:

Post a Comment