07 April 2011

Var tog kungarna vägen?

Jag vet att jag är ett par dagar efter, men så kan det vara när man är en superviktig och upptagen pedagog i sina bästa år.

Utseende, färg och utformning för de nya sedlarna är fastslagna. Tema kultur är tydligt och jag måste säga att jag är nöjd med de sex nya ansiktena. Mest nöjd är jag att Astrid nu äntligen får någon form av hyllning. Den var verkligen på tiden. Taube, Garbo och Bergman är inte mycket att säga om än att de är stora kulturella personligheter som kommer pryda sedlarna väl. Nilsson och Hammarskjöld har jag inte mycket att säga om för jag har ingen direkt relation till dem, så det får väll funka. En intressant iakttagelse är att man tydligen måste vara död för att få pryda en sedel, men de kanske blir konstigt att behöva betala med sig själv om man nu är kändisen som pryder en lapp. Jag måste också säga att jag tycker lite synd om Selma som inte fick så speciellt många år i rampljuset. Hon hade väll kunnat få va kvar på 20-lappen ett tag till.

Sen vill jag som royalist framföra en besvikelse kring att inte ha kvar någon av kungarna på våra sedlar. En sedel med Vasa eller Jean-Baptiste a.k.a Karl XIV Johan hade väll i alla fall inte skadat. Jag hade i alla fall tyckt att det hade varit trevligt...och riktigt svenskt.

No comments:

Post a Comment