20 April 2011

Tage Danielsson

Min kärleksförklaring till denna man skulle kunna bli lång. För lång för att läsa. Så jag ska försöka att göra den kort. Då och då blir jag påmind om hur briljant denna man var. Vid dessa tillfällen blir jag först alltid glad så att jag skrattar eller förundran och imponerad men sen blir jag alltid lite sorgsen. För Tage Danielsson dog alldeles för tidigt. Tage var bara 57 år då han dog 1985. Och varje gång jag tänker på honom så tänker jag "han var inte färdig än" Synd och skam att han inte hann att dela med sig av allt han bar på.
Mycket lämnade han till eftervärlden. Mycket fantastiskt, finurligt, klokt, roligt och samhällskritiskt lämnade han till oss. Jag älskar att uppleva det som han har gjort, om det så är i film, radio eller bokform det spelar ingen roll. Tage Danielsson var en otroligt smart man och jag önskar att fler i min generation(och yngre)visste om det.

Den senaste påminnelsen kom i söndags på Mästarnas Mästare där Maria Brandin framförde den här dikten:
Droppen
En droppe droppad i livets älv
har ingen kraft till att flyta själv.
Det ställs ett krav på varenda droppe:
Hjälp till att hålla de andra oppe!

No comments:

Post a Comment