03 April 2011

Vad heter egentligen Sveriges flagga?

I fredags morse så fick jag ny, helt fantastisk historisk information. Kunskap som jag bara älskar att nörda ner mig i. Min kunskapskälla var ett inslag på nyhetsmorgon på TV4, och jag ska erkänna att jag har sett om inslaget ett antal gånger sen dess. Mums va härligt!

Inslaget handlade om att även den svenska flaggan har ett namn. Man vet att Storbritanniens flagga heter Union Jack, Danmarks flagga Dannebrogen och USA flagga stars and stripes. Men aldrig tidigare hade jag hört talas om att vår svenska flagga hette något. Historien som en forskare från Lund berättade var så här:

Under drottnings Kristinas tid på tronen så pågick ett stort inbördes krig i Sverige. Vi hade en front, Sveavärn, i Göinge- och Smålandsskogarna som kämpade mot de Danska Snapphanarna. När Göingehövdingen Bertil Birgersson Stark år 1648 valde att stå på Kristina och Svearikes sida var Snapphanarna snart besegrade. Kristina vill manifestera Bertils lojalitet och trofasthet och hon tog då manteln som Bertil bar, hängde den på sitt svärd, lyfte den mot skyn och sa något i stil med: för att hylla dina insatser så ska ditt ättevapen bli hela rikets vapen. Här med är detta rikets fana - Bertils korset.

Så blev Bertils vapen hela landets fana och flagga. Häftigt säger jag.

1 comment:

  1. 1 april skämt, men kul att du gillade den

    ReplyDelete