24 October 2012

Djur 2012

Hur är det egentligen att vara djur i Sverige 2012? 
Våra naturligt vilda djur tycker vi stör i vårt mänskliga leverne, så de vill vi skjuta av.
Våra i fångenskap levande djur dödar vi för att de inte får plats eller är svårskötta.
Våra djur som sedan ska bli mat åt oss behandlar vi respektlöst och som om de vore döda innan de är det. 
Hur tar man då ställning och visar att man tycker att detta är fel? Jag vill inte stå bakom ett samhälle som beter sig som Sverige gör mot de djur som av olika anledning finns i vårt avlånga land. 

Då jag för 1,5 år sedan fick insyn i hur kycklingar i Sverige lever och avlivas för att så effektivt som möjligt bli mat på våra bord valde jag att aldrig mer köpa kyckling. Vid vissa tillfällen kan jag köpa kyckling då jag är på restaurang, men jag köper aldrig hem det från mataffären. På så sätt tar jag ställning i denna frågan.    

Efter att idag ha sett en tv-reklam undrar jag var vi är på väg när grisarna matas med rapsolja för att baconet ska bli saftigare och godare och inte för att grisarna vill äta det? Hur äter de ens rapsolja? Nu äter grisar i och för sig det som serveras dem, men argumentet kring rapsoljan äcklar mig. 

Kanske dags att även sluta äta griskött....

No comments:

Post a Comment