13 October 2012

Att vara politiskt korrekt

Om danskar eller tyskar eller fransmän skulle beskriva oss svenskar så använder de ofta frasen att vi är "politiskt korrekta" En fras som ofta får en negativ klang i den bemärkelsen att vi är för måna om att vara moraliska, ordentliga, inte sticka ut, belysa fina normer och värderingar, inte göra någon annan irriterad eller heller lyfta oss själva för mycket. Vi vill vara lagom och neutrala, vi vill allas väl, ja vi vill vara politiskt korrekta. Jag kan själv tycka att det blir negativt för att det gärna blir att man vill för mycket och att vi överarbetar. Vi skapar utifrån rädslan att människor ska känna sig diskriminerade och kränkta diskussioner och debatter som kan egentligen inte behövs.
I vilket fall så kan jag tycka att har det känts skitnödigt att kallas sig själv politiskt korrekt. "Titta där går den moralpredikande politiskt korrekta tanten som vet vad som är bäst för allt och alla, mån om att ingen människa i någon tid får känna sig kränkt"
Men idag när jag kollade på Skavlan så tog Anna Holt norsk journalist och politiker tillbaka frasen politiskt korrekt när hon på frågan om hon var politiskt korrekt svarade:
Om de som beskylls för att vara politisk korrekta är positiva till invandrar, tror på allas lika värde och att vi ska dela med oss av det vi har. Så tycker jag att om det gör mig till en politiskt korrekt person så gör det mig igenting. 
Efter hennes svar så känner jag att jag återigen kan kalla mig politiskt korrekt, sträcka på ryggen och vara en stolt moralpredikande tant. 

No comments:

Post a Comment