21 November 2011

En stolt fröken

Vi har grammatikveckor med den äldre gruppen elever som jag jobbar med. Grammatik är som alla vet en ganska invecklad historia och inget som man lär sig över en natt. Det finns många regler och ännu fler undantag. När vi förra veckan jobbade med substantiv och skulle lära oss att förstå skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv fick jag en helt fantastisk kommentar. En 12-årig pojke hade lite svårt att förstå skillnaden mellan konkret och abstrakt och jag försökte förklara om och om igen. Jag sa något i stil med "Det konkreta substantivet kan du se och ta på. Du kan se hur det ser ut och de flesta vet hur det ser ut och fungerar. T.ex. bord, flicka, hus. Ett abstrakt substantiv kan du inte ta på och du vet inte hur det ser ut eller fungerar. Ingen kan riktigt förklara det eller beskriva hur det fungerar. T.ex. moln, kärlek, känsla." Eleven satte sig själv en stund och jobbade sedan kom han strålande som en sol till mig och sa:
"Nu tror jag att jag förstår. En man, det är väll ett substantiv?"
" Ja, en man är ett substantiv" svarar jag.
" Det är ett abstrakt substantiv för dig Anna" svarar eleven och börjar förnöjt skratta.
I det här läget skulle jag kunna ha reagerat på 1000 olika sätt. Alltifrån irriterad och upprörd till generad och skamsen. Men istället kände jag mig så nöjd, som att jag hade lyckats som pedagog. Uppenbarligen hade den eleven nu förstått skillnaden mellan ett abstrakt och ett konkret substantiv samtidigt som han visade att han kunde behärska ironins konst. Jag log ikapp med hans nöjda fnissningar. Grabben var så nöjd med själv och sitt skämt att han resten av dagen fnissade så fort han tittade på mig. Jag kände mig stolt och glad för hans skull.

Mina yngre elever gjorde mig också stolt häromdagen då de skapade denna värld utifrån hur Vikingarna såg på sin värld back in the days. De lyckades få ihop ett gudomligt Asgård, ett ståtligt Ygdrasil och färgglad Bifrost. De målade, klistrade och samarbetade. En stolt fröken stod bredvid, kastade ut idéer och höll i limpistolen.


No comments:

Post a Comment