16 June 2011

Jobb,jobb,jobb

I veckan hade vi sommarfest och då fick jag denna fina blomma av våra barn och föräldrar. Fint och omtänksamt av den. Festen blev ett bra avslut på detta första år och nu blickar vi framåt mot nästa läsår.

Snart är mitt första läsår som verksam pedagog över och det senaste året i mitt liv har kretsat kring mitt jobb. Jag har låtit andra saker stå åt sidan och ibland även jag själv. Men jag ville bara väl för jag ville att det skulle bli bra. Vissa delar blev väldigt bra och till i höst tror jag att de kommer bli ännu bättre. Jag kommer jobba med den åldersgrupp och de ämnen som jag är utbildad för och de känns bra. Det kommer bli bra. Jag har lärt mig massor under mitt första år som yrkesverksam och det ska jag försöka att förvalta.

Lika gärna som jag vill att jobbet ska lyfta mig till oanade platser så måste jag också acceptera att det kommer sänka mig till platser jag inte visste fanns. Mitt jobb har två motsatta poler, det finns en stark positiv sida men också en stark negativ sida. Om jag låter mig själv bli positivt berörd så är det nog naivt att tro att jag inte kommer känna mig lika berörd av negativa krafter. Jag måste lära mig att hantera detta och inse att jag inte kommer kunna lösa allt. Jag är faktiskt bara pedagog. Men jag antar att det är en del i att utvecklas till och bli en mogen, erfaren och duktig pedagog.

No comments:

Post a Comment