09 January 2010

Kakor i skorna

I mellandagarna blev jag helt oväntat åskådare till en komedi som spelades upp mitt framför ögonen på mig. Det var så fantastiskt och äkta att mitt skrattande skapade magont och tårar som rann ner för kinderna. Det hela började med att min far höll på att klä på sig ytterkläderna för att våga sig ut i kylan. När han skulle ta på sig vinterskorna utbrast han: "Men va fasen är det i skon?Det är ju nån som har lagt i nått." Han tog lite frågande ur foten ur skon och innan han han att sticka ner handen för att undersöka det hela lite närmare utryckte jag mina misstankar: "Det kanske är Isak och Ida som har busat lite" (8 och 5 åringen hade tidigare under dagen varit på besök och blev oskyldigt anklagade) När pappa tog upp handen ur skon så hade han med sig 3 stycken kladdiga nougat kakor. "Men va fasen, vem har lagt kakor i min sko?" I det här läget kunde jag inte längre framför några som helst tydbara ord. Jag mer eller midre vred mig i soffan.
Skon, handen och strumpan var ganska kladdiga efter kontakten med kakorna. "Skit samma"säger pappa och lägger ifrån sig kakorna på byrån i hallen och tar på sig skorna. Precis innan han går ut genom dörrn kommer mamma för att kolla vad vi har så roligt åt. När hon får syn på kakorna som ligger på byrån så utbrister hon glatt och förvånat: "Där är ju kakorna. " Hon tar dem och börjar gå mot köket. Pappa ser helt frågande ut och jag skrattar i det här läget så att jag gråter. Men sen vänder sig mamma om och frågar: "Var hittade ni dem?" Då visar det sig att mamma har haft med sig ett flertal kakor på ett fat när hon kommit in(kakorna har hon hämtat ute i boden där de förvaras)När hon böjer sig ner för att ta av sig skorna så åker ett par kakor av fatet. Mamma hittar en kaka på golvet men ger upp sitt sökande efter de andra då hon inte kan hitta dem någonstans. Oddsen är låga men kakorna hade alltså gömt sig i pappas skor. Jag fann det hela mycket roligt och är ytterst tacksam för att jag fick uppleva denna komiska händelse.

No comments:

Post a Comment