06 March 2013

Jag har blivit omvänd

Jag är inte känd som någon chokladälskare. Visst kan jag ta mig en chokladbit, men det är inget jag väljer när jag har tillgång till annat godis. Jag tycker mest att jag blir slemmig i halsen av att äta choklad.
Om jag äter Marabou eller någon av de andra billiga märkena i en vanlig mataffär så upplever jag det fortfarande så. 
Men efter att jag förra veckan var på chokladprovning så har min upplevelse av att äta choklad ändrats. Choklad kan vara en fantastisk smakupplevelsen, det kan smälta i munnen och skapa allt annat än kladdighet och slem i halsen. Vi fick prova bra choklad, tillverkad med omtanke och kärlek för råvaran.  Choklad framodlad och tillagad hos små bönder på Madagaskar eller i Bolivia. Alla bitar var inte goda men de bjöd alla på en smakupplevelse och en ny känsla i munnen. 
Så det ska erkännas att jag är omvänd. Numera gillar jag choklad!

No comments:

Post a Comment