22 December 2011

Min drömskola?

Som pedagog tänker jag mycket på vad för typ av skola jag vill ha, både rent pedagogiskt men också fysiskt. Som pedagog på en skola med stora lokalproblem tänker jag ännu mer på det. Jag kan inte bara vara missnöjd över det vi har utan att ha en vision eller dröm om vad det är jag vill ha. Vad är det saknas, behöver göras om eller rent av bytas ut? Ska väggen få vara kvar där eller ska vi ens ha väggar? Oftast är det vi vuxna som bestämmer skolans utformning och möblering, trots att miljön ska vara stimulerande och inspirerande för barn. De tänker inte som vi, har inte samma behov som oss och av de enkla men grundläggande anledningarna tycker jag att de ska vara delaktiga i en skolas utformning.

Förra veckan besökte jag och mi rektor en nybygd skola på Telefonplan i Stockholm. Detta är en skola som ska väcka WOW-könslor och det gör den. Projektgruppen som skapade denna skola bestod av arkitekter, pedagoger, högstadielever, pedagogiskt ansvariga ledare och chefer. I det har man vad jag skulle kalla en bra start. Eleverna kom med mycket idéer och var i slutändan med och designade möbler. Den här skolan är väldigt unik och den sticker ut på många olika sätt. Det är en gammal industri lokal där man har valt att behålla de öppna ytorna och skolan har väldigt få stängda rum. Jag gillar öppna ytor men för att skolan ska vara en skola för alla så håller det inte att bara ha öppna ytor. Vissa elever behöver ha en fast punkt i skolan, sen behöver det inte alltid vara ett klassrum.
Skolan har 200 elever och de flesta hade då köpt in 200 stolar, men så tänkte inte denna projektgrupp. På den här skolan finns det ungefär 120 stolar/pallar/sittplatser. Om 10 barn mellan 6-12 år ska inta en arbetsplats och själva får välja sin arbetsställning, hur många av dessa barn är det då som sätter sig på en stol vid ett bord? Långt ifrån alla. Barn tänker inte praktiskt de tänker kreativt. På skolan vid Telefonplan hade man köpt ett gäng plastpallar för att sitta på. Vad tror du att eleverna hade gjort? Jo de vände upp och ner på pallarna, la en kudde i botten och satte sig i dem med en bricka eller en dator i knät. Så skapar barn en arbetsstation. Detta fann jag fascinerande och det är som pedagog värt att tänka på.

Istället för att bygga upp en scen eller en aula så hade de på Telefonplan valt att bygga upp ett "berg" där de har läktare och sen har de den upplysta scenen nedanför. På berget väljer elever att sitta och jobba på självständigt och i grupp. Här har pedagogerna genomgångar och här får eleverna presentera arbeten. En fantastisk idé.

Skolan fina och inbjudande entré- lite tavlor och information hade gjort den ännu bättre. En sån vill vi ha!

No comments:

Post a Comment