16 December 2011

Julmarknad III och IV

Detta är julmarknadernas år. I alla fall i mitt liv. Jag har varit på 4 olika och 2 av dem har jag varit på vid flera tillfällen. Julmarknad nummer III ägde rum på Remfabriken i Göteborg. Vilket är precis som det låter en gammal fabrik där man fram till 1977 tillverkade remmar, snören, spetsar och band. Fabriken står kvar på precis samma sätt som den gjorde då, 1977, då den stängde. Idag är det ett museum som då bland annat anordnar en julmarknad varje år, med allt vad en julmarknad ska innehålla.
En av de gamla maskinerna.

Någon form av sömnadskonst, kanske knyppling.

Damen som satte och knypplade denna lilla tomte hade sån otrolig fingerfärdighet. Jag fattade ingeting men såg att en tomte började ta form.

Julmarknad nummer IV var den i Haga. Så mysig är den. En massa försäljare kantar Hagas redan smala lilla affärsgata. Där inhandlades det ett par julklappar och lite till mig själv.

No comments:

Post a Comment