01 July 2011

På tur til Norge

Detta blir en bildkavalkad från min resa till Norge. Först en liten skriftlig sammanfattning: Det var jag och Judith, som jag för 6 år sedan bodde ihop med i Sydney, och sen hennes kompis Sina, som jag träffat en gång tidigare. Båda två från Tyskland. Vi möttes upp i Bergen, spenderade lite mindre än ett dygn där. Sedan bilade vi upp till Geiranger, en fantastisk tur som dock tog lite längre än vad vi från början trott. Om man inte får eller kan köra mer än 75-80 km/h då tar det sin lilla tid. Och oj vad tunnlar de har i Norge. Vi hade 3 väldigt avkopplande dagar i Geiranger, detta otroligt vackra fjordområde. Ännu en bilfärd, denna gången ner till Oslo. Förbi Lillehammer och sen in i huvdstaden. Ett dygn i Oslo innan det var dags för hemfärd.
Fiskmarknaden i Oslo. Fisken smakade betydlig godare än vad marknaden luktade.

Tjejerna framför Bryggen. Byggnader från medeltiden.

Jag och Sina framför skylten som talar om att Bryggen är med på Unescos världsarvslista.

Gatubrunnarna visar att de hör till Bryggen.

Håkonshallen

Sina visar vägen

En mycket märklig husvägg full med skor

På väg mot Geiranger....och en av alla 111 tunnlar.

Så vacker grön färg i en av alla dalgångar som vi passerade på vägen

En glaciär strax på vägen mot Geiranger

Första dagen i Geiranger gav vi oss ut på en heldags vandring med första stopp på Flydalsjuvet. Fin utsikt över Geiranger och fjorden.

Jag och Judy

Fri gående lama på väg upp mot Storsaeterfossen.

Storsaeterfossen...

...ett vattenfall som vi kunde stå innanför. En häftig och magkittlande upplevelse.

Efter närmare 2 mils vandring(vilket tog oss 8, 5 timme) så avnjöt vi en mycket god midsommarmiddag.

På fjordsightseeing i Geiranger fjorden. Här ser man vattenfallet de sju systrarna.

1500 meter över havet, vid Dalsnibba, var utsikten helt...helt...helt....breathtaking.

En liten stenformation som jag fick till.

Ibland är det svårt att sluta kolla och då måste man lägga sig ner en stund, andas den friska luften och bara titta ut.

Trollstigen

En märkvärdig väg som var lite läskig att köra...

En fin blomma

Lom stavkyrka

På utestället BLÅ i Oslo där vi fick en underhållande kväll tillsammans med Pontus och Markus. Ett härligt återseende och en livespelning vi sent kommer glömma. Om du har tråkigt ska du lyssna på Frank Znort Quartet.

En av de fina skulpturerna i Vigelandparken i Oslo

En del av Oslo som jag aldrig kan få för mycket av; det kungliga slottet:)

En underbar resa som jag rekommenderar alla som får en kick av vackra naturupplevelser. Geirangerfjorden var helt häpnadsväckande.

No comments:

Post a Comment