04 July 2011

Norra Europas största firmafest

...eller Almedalsveckan, som det offisielt heter, inleddes igår. Inte så att jag följer varje debatt eller lyssnar på varje partiledartal men jag skulle ändå någon gång vilja vara där. Mest för att det är en stor svensk sommarhändelse, som inte bara innehåller fylla och skandaler och som riktar sig till fler än bara rika Stockholmare eller tennisälskare. Almedalsveckan har sitt ursprung i den folknära politik som Olof Palme trodde på, bedrev och också dog för, en politik värd att kämpa för. Almedalen blir under en veckas tid centrum för det svenska nyhetsflödet och samhällsdebaten. Jag tänker inte förneka det; att befinna mig mitt i ett sådant centrum, utan att själv stå i centrum, är i min värld lockande. Så någon gång i framtiden vill jag verkligen åka dit.

No comments:

Post a Comment